Advanced search


Knowledge area




63 results, page 1 of 7

Perfil epidemiológico y características clínicas de la escleritis en una población del noreste de México

YOLANDA MACIAS RODRIGUEZ (2022)

La epiescleritis (ESC) y escleritis (SC) son enfermedades que se caracterizan por causar inflamación de la capa externa fibrosa del globo ocular, la esclera y epiesclera. Estos padecimientos fueron descritos desde el siglo XIX y el Dr. Watson proporcionó la clasificación clínica que se usa para ordenarlas en sus diferentes subtipos. La etiología de las ESC y SC puede ser idiopática o asociada a causas específicas, como enfermedades autoinmunes, traumatismos, cirugías o infecciones. En diversas poblaciones del mundo se han reportado previamente las características de las ESC y SC. Sin embargo, en la población mexicana solo existen reportes de casos de presentaciones inusuales de ESC y SC y una sola serie reportando las características de la SC. Por lo anterior, se decidió llevar a cabo el presente estudio para expandir el conocimiento acerca de las características de la ESC y SC en la población mexicana. Se realizó un estudio retrospectivo y observacional. El diseño metodológico corresponde a una serie de casos. Se incluyeron pacientes con diagnóstico de ESC y SC, que hubieran firmado el consentimiento informado para participación en investigación clínica. Se analizaron los expedientes físicos y electrónicos de los pacientes que cumplieran con los criterios de inclusión, se tomó la información correspondiente a las variables previamente establecidas y se vació en una hoja de Microsoft Excel y posteriormente se analizaron estadísticamente con el programa SPSS (IBM). Se encontraron y analizaron 55 casos de ESC y 130 casos de SC. En ambos grupos hubo una predominancia del sexo femenino y la edad media fue mayor en pacientes con SC que en ESC (52.26 vs. 44.78 años). El tipo más común de ESC fue la simple y en SC la anterior difusa. La SC posterior fue el subtipo menos frecuente. La etiología más frecuente en ESC y SC fue la idiopática, y la segunda en frecuencia fue la espondiloartropatía asociada al haplotipo HLA B27 y la artritis reumatoide respectivamente. Los motivos de consulta más frecuente fueron ojo rojo solamente y ojo rojo doloroso. Los síntomas más comúnmente descritos por los pacientes con ESC y SC fueron ojo rojo, sensación de cuerpo extraño, dolor, lagrimeo y visión borrosa. Asimismo, los datos clínicos más comúnmente encontrados en pacientes con ESC y SC fueron la ingurgitción de los plexos conjuntivales y epiesclerales, queratopatía punteada superficial y queratitis ulcerativa periférica. La agudeza visual promedio fue buena tanto en ESC como en SC, siendo de 20/25 y 20/30 respectivamente. Para el análisis de tratamiento y recurrencias, se consideraron a los pacientes con un seguimiento mayor a una consulta, consistiendo estos últimos en 35 ESC y 108 SC. En la ESC, 91.4% de los pacientes fueron tratados con un AINE oral, 57.1% con esteroide tópico y 5.7% con AINE tópico. En SC, 76.9% usaron un AINE oral, 62% un esteroide oral, 50% un esteroide tópico y 52.7% un agente imnunosupresor. 29.6% de los pacientes con SC tuvieron una recurrencia. Al comparar la presente serie con las series de ESC y SC reportadas previamente en la literatura se encontró una considerable cantidad de similitudes, como la predominancia del sexo femenino, la media de edad, la incidencia estimada, los síntomas y signos, el tratamiento empleado y la cantidad de recurrencias y su asociación a una edad menor. Debido a todos lo anterior, se concluyó que la presentación de las ESC y SC en la población mexicana es similar a la presentación en otras poblaciones del mundo, previamente reportadas.

Especialidad en Oftalmología

Article

MEDICINA Y CIENCIAS DE LA SALUD CIENCIAS MÉDICAS CIENCIAS CLÍNICAS OFTALMOLOGÍA

Training Manual for Two-wheel tractor and ancillary equipment for operators, service providers, extension experts and workshop owners

Rabe Yahaya (2022)

Mechanization is a term used to describe tools, implements and machinery applied to improve the productivity of farm land and labour force, including crop processing after harvest. Mechanization covers broadly the entire process of on and off farm operations and mechanization may use either human, animal or motorized power, or a combination of these. In practice, therefore, it involves the provision and use of all forms of power sources and mechanical assistance to agriculture, from simple hand tools to draught animal power and to motorized power technologies. In Ethiopia, smallholder farming experiences high drudgery at all stages of crop husbandry and post-harvest processing. Field operations are performed using human and animal power (Mrema et al., 2008). Smallholder farmers without animal power use a lot of human power on crop husbandry and harvesting operations (Daum et al., 2020). Postharvest threshing and shelling are performed using human power but, in some countries like Ethiopia, farmers use livestock (cattle, donkeys and horses) for wheat, barley and teff threshing (Mohammed and Tadesse, 2018). The use of tractor power is low in Ethiopia and the government aims to increase farm power available to Ethiopian farmers 10 folds (from the current 0.1 Kw ha-1 to 1 kW ha-1 ) by 2025, with at least half of this power is derived from fossil fuel and electric engines. The government of Ethiopia aims to increase farm power using two-wheel tractors on smallholder farms in addition to four-wheel tractors that are already in use. Two-wheel tractors are sources of power designed to perform most field operations. Due to the size of two-wheel tractors, they have become an economic alternative for smallholder farming. In addition, twowheel tractors are also more productive than animal traction and they require less time for attendance and preparation, giving the individual farmer more independence and contact with modern technology. Also, due to their simple design, local manufacturing of two-wheel tractors has been implemented in several countries successfully, increasing employment opportunities in the process.

Book

CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA FARM EQUIPMENT TRACTORS TRAINING SMALLHOLDERS

Distance learning for farmers: Experience during the pandemic

Andrea Gardeazabal (2023)

In response to the COVID-19 pandemic's disruption of farmer training—a crucial component for enhancing the resilience and livelihoods of smallholder farmers—CIMMYT innovated educational solutions to sustain capacity building in agri-food systems. Addressing the challenges of limited mobile device access, poor internet connectivity, and digital illiteracy, CIMMYT implemented two pilot projects in Mexico. These projects facilitated distance learning for adult farmers in rural areas, employing both internet-based and non-internet methods. The non-internet approach utilized traditional media like print, while the internet-based approach leveraged WhatsApp for educational content delivery. Building on these experiences, CIMMYT expanded its offerings by creating micro -courses delivered through WhatsApp, hosted on the Co-LAB's new Learning Network platform, specifically targeting farmers. This paper delves into the various strategies, methods, and techniques adopted, documenting the learning outcomes, results, and key conclusions drawn from these innovative training initiatives.

Working paper

Distance Learning Digital Inclusion Innovative Training CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA DISTANCE EDUCATION CAPACITY DEVELOPMENT METHODS COMMUNICATION TECHNOLOGY

Tutoring to novel teachers. A fragment of skylight from the border of Ciudad Juarez

Silvia Gabriela Alvídrez Minora (2022)

This article describes and interprets the tutoring of novice teachers in a preschool area of ​​Ciudad Juarez. The study is situated in the interpretive paradigm; It makes use of the ethnographic method and research techniques such as participant observation and interview. The partial results show that tutoring is considered an important process for the insertion and professionalization of new teachers; however, it is mentioned that this enriching relationship is only possible when there is communication between all the people involved in the tutoring, in addition to being open to peer learning.

Article

Artículo

Teacher training Novice teachers Tutoring Ciudad Juarez Formación docente Tutoría Ciudad Juárez docentes nóveles CIENCIAS SOCIALES CIENCIAS SOCIALES