Title

Antropología en el Laberinto de la Soledad de Octavio Paz

Author

Arturo Morales Campos

Contributor

Oliver Kozlarek Jonas (Thesis Adviser)

Access level

Open Access

Summary or description

Instituto de Investigaciones Filosóficas. Doctorado en Filosofía

The philosophy, in a very general way, he/she has had as one of their main objectives the one of the human being's knowledge: to be able to answer fully to the question that interrogates on the human being's being, about their essence. But, like it is evident, an enormous one exists diversity in ways of knowing to that generic entity; situation that returns problematic in me par excellence carry to an extreme the ontologic question. The quibblers, in the century V to. And., they make change the focus of the Greek thought that them it preceded; the turn 1 .el principle (arché) of all the goes of the general environment of the nature sew to that of the human being like fundamental concern. Not very late and with base in the one renamed aphorism "Knows you to yourself", Socrates overcomes the current, if we can to name her, humanist of the quibblers and he/she prepares, with methodological foundations ("scientific" according to Aristotle), the road for the metaphysics and the being's sustancialización. The search of the conceptual outline that represented the more ones faithfully to the human being whose qualities were those of staying in all moment like an unitary entity, complete, immovable, true and universal he/she met with the irrefutable evidences of the multiplicity, ambiguity, changeability, uncertainty, contingency and specificity of the daily person, that that is caught in a to become constant that the enfila toward an ineluctable end: the death, no-being or leave-of-being, the finitude. Plato divided, irreconcilably, to the human being in two sectors: soul and body. It condemned a second for impure, imperfect, to be an obstacle so that the soul it perceived the truth. The earthly thing, the sensorial thing, they were stigmata that the soul should abandon in their search of the fullness of the pure thing, of the essence of the things: the Ideas. Later on, Aristotle rejects his teacher's pattern, Plato, and he gives credit to the experience and when happening of the physical world inside which is possible to capture to the entities or individual elements. He/she makes always notice the imperfection of the things subject to the decadence, to the accidents that oppose you to their own substance. In spite of happiness division, substance and accidents conform to all entity. The substance is the concept that allows to understand to an entity anyone as enough: an entity that exists in itself. The accidents (presented by Estagirita in nine outlines) they are the tally of the substance, but they adhere to her to understand the concretion of the entity. For example, the white skin of a certain human being is one of their accidents; the whiteness would be not the substantial concept belonging to that individual as universal human being. Now then, that individuals of white skin accidental he/she doesn't prevent to find or to determine their essence, because it is a variation that can show up in the human being.

La filosofía, de manera muy general, ha tenido como uno de sus principales objetivos el del conocimiento del ser humano: poder contestar plenamente a la pregunta que interroga sobre el ser del ser humano, sobre su esencia. Pero, como es evidente, existe una enorme diversidad de formas de conocer a ese ente genérico; situación que vuelve problemática en extremo la pregunta ontológica por excelencia. Los sofistas, en el siglo V a. E., hacen cambiar el foco del pensamiento griego que les antecedía; el giro va del ámbito general de la naturaleza 1 —el principio (arché) de todas las cosas— al del ser humano como preocupación fundamental. No muy tarde y con base en el renombrado aforismo «Conócete a ti mismo», Sócrates supera la corriente, si podemos nombrarla, humanista de los sofistas y prepara, con cimientos metodológicos (“científicos” según Aristóteles), el camino para la metafísica y la sustancialización del ser. La búsqueda del esquema conceptual que representara lo más fielmente al ser humano cuyas cualidades fueran las de mantenerse en todo momento como una entidad unitaria, completa, inamovible, verdadera y universal se topaba con las irrefutables evidencias de la multiplicidad, ambigüedad, mutabilidad, inestabilidad, contingencia y especificidad de la persona cotidiana, aquella que se encuentra atrapada en un devenir constante que la enfila hacia un fin ineluctable: la muerte, el no-ser o dejar-de-ser, la finitud. Platón escindió, irreconciliablemente, al ser humano en dos sectores: alma y cuerpo. Condenó al segundo por impuro, imperfecto, por ser un obstáculo para que el alma percibiera la verdad. Lo terrenal, lo sensorial, eran estigmas que el alma debía abandonar en su búsqueda de la plenitud de lo puro, de la esencia de las cosas: las Ideas. Posteriormente, Aristóteles rechaza el modelo de su maestro, Platón, y les da crédito a la experiencia y al acontecer del mundo físico dentro del cual es posible captar a los entes o elementos individuales. Hace notar la imperfección de las cosas siempre sujetas a la decadencia, a los accidentes, que se oponen a su propia substancia. A pesar de dicha división, substancia y accidentes conforman a toda entidad. La substancia es el concepto que permite entender a un ente cualquiera como suficiente: un ente que existe en sí mismo. Los accidentes (presentados por el Estagirita en nueve esquemas) son la contraparte de la substancia, más se adhieren a ella para comprender la concreción del ente. Por ejemplo, la piel blanca de un determinado ser humano es uno de sus accidentes; la blancura sería el concepto substancial no perteneciente a ese individuo como ser humano universal. Ahora bien, la accidentalidad de ese individuo de piel blanca no impide encontrar o determinar su esencia, pues es una variación que puede presentarse en el ser humano.

Publisher

Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Publish date

November, 2012

Publication type

Doctoral thesis

Format

application/pdf

Language

Spanish

Source repository

Repositorio Institucional de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

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