Título
Teacher training in the state of Chihuahua: Between the health challenge and teacher resilience
Autor
Evangelina Cervantes Holguín
Pavel Roel Gutiérrez Sandoval
Cely Celene Ronquillo Chávez
Nivel de Acceso
Acceso Abierto
Materias
Acceso a la educación - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) Aprendizaje en línea - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) Educación a distancia - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) Formación de docentes - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) Tecnología educacional - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA - (CTI) Access to education - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) online learning - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) distance education - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) teacher education - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) educational technology - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1]) - ([eissn: 2395-8669, Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113, Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113, 2395-8669, 0188-9834, 10.20983/noesis.2022.1])
Resumen o descripción
The article proposes to recover the response of the Teacher Training and Updating Institutions in the state of Chihuahua regarding the various challenges imposed by the Coronavirus Disease (COVID-19). The qualitative exercise analyzes the experience of 10 institutions based on the voice of their students, teachers, and principals regarding changes in academic, administrative, and organizational processes. It is concluded that the pandemic has affected each institution in different ways and with diverse intensity. Despite the achievements, the experience analyzed reveals the relative success of the using virtual platforms in the face of three basic conditions: connectivity, technological competencies, and socio-emotional skills of the teaching staff. It highlights the importance of implementing tutoring, resilience, or awareness actions of teachers and students' needs, feelings, and sufferings. It is opportune to recover the experiences of other institutions and to question especially students, thesis students and graduates.
Editor
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Fecha de publicación
2023
Tipo de publicación
Artículo
Artículo
Recurso de información
Fuente
eissn: 2395-8669
Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities; Vol. 31 No. 61 (2022); 89-113
Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades; Vol. 31 Núm. 61 (2022); 89-113
2395-8669
0188-9834
10.20983/noesis.2022.1
Idioma
Español
Repositorio Orígen
Repositorio Institucional de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Descargas
0