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Molecular pre-breeding in wheat physiology
David González-Diéguez (2023, [Objeto de congreso])
CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA WHEAT PRE-BREEDING MOLECULAR GENETICS MARKER-ASSISTED SELECTION INTROGRESSION
Transmission, localization, and infectivity of seedborne maize chlorotic mottle virus
Suresh L.M. Pierce Paul Margaret Redinbaugh (2023, [Artículo])
Maize Lethal Necrosis Transmission Mechanisms CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA MAIZE VIROSES SEEDS INOCULATION DISEASE MANAGEMENT
CCAFS Outcome Synthesis Report:
Mathieu Ouédraogo John Recha Maren Radeny Paresh Shirsath Peter Läderach Osana Bonilla-Findji (2021, [Documento de trabajo])
CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA CLIMATE-SMART AGRICULTURE INVESTMENT FARMING SYSTEMS CLIMATE CHANGE
Paswel Marenya Jeetendra Aryal Annet Mulema Dil Bahadur Rahut (2023, [Artículo])
Agrifood Systems Transformation Global South Institutional Innovations CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA AGRIFOOD SYSTEMS GREEN REVOLUTION INNOVATION SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Creative problem solving as teaching competence, the discourse of teachers
EFRAIN DUARTE BRICEÑO MARíA TERESA DíAZ-MOHEDO (2017, [Artículo])
La importancia del fomento de la solución creativa de problemas en educación superior es cada vez más reconocida; y asimismo, los beneficios que aporta van siendo progresivamente valorados, así como su papel clave en la era de la información. A pesar de esto, es muy poca la investigación que existe sobre la solución creativa de problemas como competencia docente. Se entrevistó a 12 docentes mexicanos y los datos fueron sometidos a un análisis de contenido con un enfoque cualitativo, con el objetivo de examinar su perspectiva sobre la importancia del uso de la solución creativa de problemas en educación superior. Los resultados muestran que los profesores consideran la solución creativa de problemas muy importante por su vinculación con la producción de conocimiento desde una perspectiva innovadora y por la conexión existente entre el empleo de estrategias creativas y la motivación del alumnado. Se hacen diferentes propuestas para promover su uso en las instituciones de educación superior.
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA Solución creativa de problemas Pensamiento creativo Competencias docentes Educación superior Investigación educativa
Paulina Aroch (2023, [Artículo, Artículo])
In this article, I reflect on the importance of abductive thinking for processes of material and conceptual reinvention in the context of the current public health crisis. Inseparable from the climate change engulfing the planet, this crisis provides the basis for a semiotic revolution. Therefore, I interrogate Peirce’s work without losing sight of my own time and place of interlocution. COVID-19 has brought with it a crisis of representation which, in contrast to that unleashed by the Holocaust and World War II, and to which the Frankfurt School responded, demands responses from the Global South. Beginning from Dussel’s call to defend life as a matter of ethical urgency in the face of its irresponsible objectification within colonial capitalist modernity –which arguably triggered the pandemic–, I trace a “nocturnal map” that registers the present meaning-making crisis, and allows for a reimagining and remaking of the world from elsewhere.
estudios de la comunicación semiótica crítica Sur Global crisis de representación COVID-19 HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA Critical theory interdisciplinarity Global South crisis of representation
Santiago Lopez-Ridaura (2023, [Artículo])
CONTEXT: Integration of farms into markets with adoption of maize as a cash crop can significantly increase income of farms of the developing world. However, in some cases, the income generated may still be very low and maize production may also have strong negative environmental and social impacts. OBJECTIVE: Maize production in northern Laos is taken as a case to study how far can farms' performance be improved with improved crop management of maize with the following changes at field level: good timing and optimal soil preparation and sowing, allowing optimal crop establishment and low weed infestation. METHODS: We compared different farm types' performance on locally relevant criteria and indicators embodying the three pillars of sustainability (environmental, economic and social). An integrated assessment approach was combined with direct measurement of indicators in farmers' fields to assess eleven criteria of local farm sustainability. A bio-economic farm model was used for scenario assessment in which changes in crop management and the economic environment of farms were compared to present situation. The farm model was based on mathematical programming maximizing income under constraints related to i) household composition, initial cash and rice stocks and land type, and ii) seasonal balances of cash, labour and food. The crop management scenarios were built based on a diagnosis of the causes of variations in the agronomic and environmental performances of cropping systems, carried out in farmers' fields. RESULTS AND CONCLUSIONS: Our study showed that moderate changes in crop management on maize would improve substantially farm performance on 4 to 6 criteria out of the 11 assessed, depending on farm types. The improved crop management of maize had a high economic attractiveness for every farm type simulated (low, medium and high resource endowed farms) even at simulated production costs more than doubling current costs of farmers' practices. However, while an improvement of the systems performance was attained in terms of agricultural productivity, income generation, work and ease of work, herbicide leaching, improved soil quality and nitrogen balance, trade-offs were identified with other indicators such as erosion control and cash outflow needed at the beginning of the cropping season. SIGNIFICANCE: Using farm modelling for multicriteria assessment of current and improved maize cropping systems for contrasted farm types helped capture main opportunities and constraints on local farm sustainability, and assess the trade-offs that new options at field level may generate at farm level.
Bio-Economic Farm Model Smallholder Farms CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA CASH CROPS INDICATORS SMALLHOLDERS CROPPING SYSTEMS MAIZE
Modelos ARX para predecir la temperatura del aire de un invernadero: una metodología
ARX models for predicting greenhouse air temperature: a methodology
Irineo López-Cruz ABRAHAM ROJANO AGUILAR WALDO OJEDA BUSTAMANTE RAQUEL SALAZAR MORENO (2007, [Artículo])
Se presenta un procedimiento para obtener un modelo dinámico lineal de autoregresión con variables exógenas (ARX) para predecir el comportamiento de la temperatura del aire en el interior de un invernadero. Los ARX son modelos matemáticos dinámicos derivados de la teoría de Identificación de Sistemas. Las variables de entrada del modelo fueron temperatura del aire, radiación solar, velocidad del viento afectando el área de ventilación del invernadero y humedad relativa, cuantificadas en una estación meteorológica ubicada a 700 m de un invernadero en Chapingo, Estado de México.
A procedure is presented for obtaining a dynamic linear model of auto-regression with exogenous variables (ARX) for predicting the behaviour of the air temperature inside a greenhouse. The ARX are dynamic mathematical models derived from the theory of Systems Identification. The input variables of the model were air temperature, solar radiation, wind velocity affecting the ventilation area of the greenhouse and relative humidity, quantified in a meteorological station located 700 m from a greenhouse in Chapingo, State of México.
Invernaderos Temperatura ambiental Modelos ARX INGENIERÍA Y TECNOLOGÍA
Juan Manuel Angeles LUCIANO SANDOVAL YOVAL CARLOS ARMANDO DE LOS SANTOS GARCIA HELENE EMMI KARIN UNLAND WEISS JAVIER MARTINEZ REYES (2008, [Documento de trabajo])
Los objetivos del proyecto fueron determinar la productividad del agua en condiciones de recirculación del agua de riego drenada, en sustrato en condiciones de invernadero y cuantificar los fertilizantes drenados. Se presenta los resultados obtenidos en el cultivo de jitomate, en un invernadero creado dentro de las instalaciones del Instituto Mexicano de Tecnología del Agua, en Jiutepec, Morelos.
Riego Reciclaje del agua Invernaderos INGENIERÍA Y TECNOLOGÍA
Dinámica de la interfase salina y calidad del agua en la costa nororiental de Yucatán
EDUARDO HIDALGO GRANIEL CASTRO IRANY VERA MANRIQUE (2004, [Artículo])
El desarrollo poblacional, turístico y agrícola han incrementado la extracción de agua subterránea para cubrir las demandas en Yucatán, México, por lo que la dinámica del acuífero costero está influenciada por estas extracciones, originando así la variación de la interfase agua dulce-agua salada. El estudio de la variación temporal de la interfase salina se llevó a cabo basándose en perfiles de calidad de agua, recolección de muestras de agua, medición de la superficie piezométrica y la determinación de los iones mayores en 12 pozos ubicados entre Telchac Puerto y El Cuyo. El flujo de agua subterránea es de sureste a noroeste y existen dos zonas hidrogeológicas; la primera entre Telchac Puerto y Dzilam Bravo compuesta de calizas de origen marino y la segunda entre San Felipe y El Cuyo, compuesta de calizas muy compactas y duras con alto contenido de arcillas y en algunas zonas se tiene margas y lutitas. En la segunda zona existe un flujo de agua dulce mayor, debido a que las fracturas existentes funcionan como canal preferente de circulación de agua que descarga al mar y que desplaza al agua salada que tiende a penetrar al continente.
Aguas subterráneas Intrusión salina Calidad del agua Yucatán CIENCIAS FÍSICO MATEMÁTICAS Y CIENCIAS DE LA TIERRA