Filtros
Filtrar por:
Tipo de publicación
- Artículo (26)
- Tesis de maestría (26)
- Documento de trabajo (20)
- Tesis de doctorado (7)
- Artículo (6)
Autores
- Tek Sapkota (6)
- MARTHA AVILÉS FLORES (5)
- NORMA RAMIREZ SALINAS (5)
- ANA LAURA BOJORQUEZ CARRILLO (4)
- ANEL FLORES NOVELO (4)
Años de Publicación
Editores
- Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (19)
- IMTA. Coordinación de Tratamiento y Calidad del Agua (4)
- IMTA. Coordinación de Tratamiento y Calidad del Agua. Subcoordinación de Calidad del Agua (4)
- Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (4)
- El Colegio de Sonora (3)
Repositorios Orígen
- Repositorio Institucional del Tecnológico de Monterrey (19)
- Repositorio institucional del IMTA (19)
- Repositorio Institucional de Publicaciones Multimedia del CIMMYT (10)
- Repositorio Institucional de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (6)
- Repositorio Digital Institucional de la Universidad Autónoma de Yucatán (4)
Tipos de Acceso
- oa:openAccess (83)
Idiomas
Materias
- CIENCIAS SOCIALES (28)
- HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA (27)
- INGENIERÍA Y TECNOLOGÍA (20)
- PEDAGOGÍA (19)
- Contaminantes emergentes (14)
Selecciona los temas de tu interés y recibe en tu correo las publicaciones más actuales
Review of Nationally Determined Contributions (NCD) of Kenya from the perspective of food systems
Tek Sapkota (2023, [Documento de trabajo])
Agriculture is one of the fundamental pillars of the 2022–2027 Bottom-up Economic Transformation Plan of the Government of Kenya for tackling complex domestic and global challenges. Kenya's food system is crucial for climate change mitigation and adaptation. Kenya has prioritized aspects of agriculture, food, and land use as critical sectors for reducing emissions towards achieving Vision 2030's transformation to a low-carbon, climate-resilient development pathway. Kenya's updated NDC, as well as supporting mitigation and adaptation technical analysis reports and other policy documents, has identified an ambitious set of agroecological transformative measures to promote climate-smart agriculture, regenerative approaches, and nature-positive solutions. Kenya is committed to implementing and updating its National Climate Change Action Plans (NCCAPs) to present and achieve the greenhouse gas (GHG) emission reduction targets and resilience outcomes that it has identified.
CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA CLIMATE CHANGE GREENHOUSE GAS EMISSIONS FOOD SYSTEMS LAND USE CHANGE AGRICULTURE POLICIES DATA ANALYSIS FOOD WASTES
Estudio de remoción en biofiltros no convencionales
Edson Baltazar Estrada Arriaga (2017, [Documento de trabajo])
La metodología utilizada para este estudio fue la implementación del método espectrofotométrico UV para la cuantificación de fármacos. Se presenta la forma del montaje del sistema de biofiltración y pruebas abióticas, así como su evaluación.
Remoción de contaminantes Filtros biológicos Compuestos orgánicos emergentes INGENIERÍA Y TECNOLOGÍA
Métodos para calcular capacidades de embalse
LESLIE SKERTCHLY MOLINA (1989, [Artículo])
En México, el cálculo de la capacidad de embalse es un problema al que no se ha dado la debida importancia. Tradicionalmente, se han empleado dos métodos: el de la curva masa y el de modelos de simulación; usando, en ambos casos, los registros de escurrimientos disponibles. En este artículo se describen, comentan y ejemplifican algunos otros métodos de aplicación sencilla y efectiva, que permiten el empleo tanto de los registros históricos de escurrimientos como los generados en forma sintética, ampliando la longitud de los originales. Se presenta una evaluación de los métodos descritos y se hacen comparaciones entre ellos, relativas a su eficiencia y a la información que producen. Por último, se desarrollan otras técnicas basadas en las descritas, que permiten no sólo calcular la capacidad de embalse, sino que proveen más información útil para el diseño de sistemas
de aprovechamientos hidráulicos.
Capacidad de embalse Aprovechamiento hidráulico Modelos estocásticos INGENIERÍA Y TECNOLOGÍA
Eduardo Hernandez Laura Nadhielii Alfaro-Beracoechea (2023, [Artículo])
"En este artículo se da cuenta de un análisis comparativo de la percepción de condiciones de vida y expectativas de futuro de jóvenes internautas de México, Ecuador y España. Se efectuó un trabajo observacional, retrospectivo con alcance descriptivo y correlacional, aplicando un cuestionario en línea elaborado por la Red Iberoamericana de Investigación sobre Juventudes (2020). Participaron 937 jóvenes de 17 a 29 años de edad (x = 22.38 D.T. = 3.05). Se encontraron diferencias significativas entre los países en clima emocional y expectativas, mas no en otros indicadores de condiciones actuales. La obtención de la muestra se limitó a jóvenes internautas de tres países (Ecuador, España y México). Se sugiere invertir en estudios futuros que tengan alcances y diseños orientados a la ampliación de la muestra a jóvenes de otros estratos sociales, así como de otros países de Iberoamérica. Se hace un aporte significativo en la identificación de las relaciones entre variables que explican la percepción de las expectativas de futuro de los jóvenes. Los resultados confirman la manera en que las variables contextuales y de dominios cercanos (personales y comunitarios) dan a conocer la percepción del bienestar por los jóvenes".
Condiciones sociales -- Juventud -- México Adolescencia -- Aspectos sociales -- España Juventud -- Empleo -- Condiciones económicas HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA
Miet Maertens Oyakhilomen Oyinbo Tahirou Abdoulaye Jordan Chamberlin (2023, [Artículo])
There is growing evidence on the impacts of site-specific nutrient management (SSNM) from Asia. The evidence for Sub-Saharan Africa (SSA), where SSNM developments are more recent and where conditions concerning soil fertility and fertilizer use differ importantly from those in Asia, is extremely scarce. We evaluate a SSNM advisory tool that allows extension agents to generate fertilizer recommendations tailored to the specific situation of an individual farmer’s field, using a three-year randomized controlled trial with 792 smallholder farmers in the maize belt of northern Nigeria. Two treatment arms were implemented: T1 and T2 both provide SSNM information on nutrient use and management, but T2 provides additional information on maize price distributions and the associated variability of expected returns to fertilizer use. We estimate average and heterogenous intent-to-treat effects on agronomic, economic and environmental plot-level outcomes. We find that T1 and T2 lead to substantial increases (up to 116%) in the adoption of good fertilizer management practices and T2 leads to incremental increases (up to 18%) in nutrient application rates, yields and revenues. Both treatments improve low levels of nutrient use efficiency and reduce high levels of greenhouse gas emission intensity, after two years of treatment. Our findings underscore the possibility of a more gradual and sustainable intensification of smallholder agriculture in SSA, as compared with the Asian Green Revolution, through increased fertilizer use accompanied by improved fertilizer management.
Randomized Controlled Trial CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA TECHNOLOGY ADOPTION AGRICULTURAL EXTENSION GREEN REVOLUTION FERTILIZERS GREENHOUSE GAS EMISSIONS
Una articulación fundamental: la emancipación
Nicolás Amoroso Boelcke (2023, [Capítulo de libro])
El concepto, la circunstancia de la enseñanza que aquí abordaremos, tiene el propósito de restituir ciertas situaciones que corresponden al propio ejercicio de la instrucción y a aquellas otras que hablan del acontecer, por ello el trabajo. Tiene las variables tanto de la experiencia real como de las otras sobre las que se han escrito, una de ellas, al final, plantea una situación paradójica que se refiere a la del maestro ignorante que, básicamente, tiene como propósito mostrar que el conocimiento es algo que está en el alumno y que el docente debe limitarse a tratar de que aflore y se exprese de la mejor manera posible. Nos habla de la independencia y de las características que puede tener una educación rigurosa y rígida, en contraposición con una más flexible. Lo mismo sucede con el pensamiento desde nuestra América, de la educación dependiente a una educación libertaria.
The concept, the circumstance of the teaching that we will address here has the purpose of restoring certain situations that correspond to the exercise itself as those others that speak of the happening for it the work. It has the variables of real experience as of the others about which they have been written, one of them, in the end, poses a paradoxical situation that refers to that of the ignorant teacher that, basically, has the purpose of showing that knowledge is something that is in the student and that the teacher must limit himself to trying to bring it out and express itself in the best possible way. It tells us about independence and the characteristics that a rigorous and rigid education can have with a more flexible one and the same happens with the thought from our America, from dependent education to a libertarian education.
Emancipación, docencia, alumnos, investigación, juego. Emancipation, teaching, students, research, play. Interaction analysis in education. Microteaching. Teacher-student relationships. Transformative learning. Educational innovations. Análisis de interacción en la educación. Relaciones maestro-estudiante. Aprendizaje transformador. Cambio educativo. LB1034 HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA PEDAGOGÍA TEORÍA Y MÉTODOS EDUCATIVOS
Capacitación docente en el diseño de estrategias de enseñanza y aprendizaje para matemáticas
JOSE ALBERTO HERRERA BERNAL (2022, [Tesis de maestría])
Este trabajo tiene como objetivo mejorar el aprovechamiento de los estudiantes en la asignatura de matemáticas, capacitando a los docentes de esta asignatura por medio de un taller en el diseño de estrategias de enseñanza y aprendizaje para matemáticas. La implementación de este taller se llevó a cabo en la secundaria Nassim Joaquín Ibarra en la ciudad de Cancún, Quintana Roo, México. Los participantes fueron siete docentes de la academia de matemáticas de ambos turnos de la secundaria. El taller se organizó en cuatro módulos en línea mediante el uso de la plataforma Google Classroom, además de llevar sesiones síncronas semanales organizadas vía Google Meet. Es de mencionar que fue un reto haber impartido un taller diseñado según el contexto escolar, las necesidades de los alumnos y de los docentes: no se había podido concretar una capacitación en esta institución desde el año 2018. Durante la capacitación, se pudo notar un aumento en el uso de estrategias didácticas de enseñanza y aprendizaje, por parte de los participantes, dentro de las clases de matemáticas. El taller fue un espacio donde los docentes pudieron compartir e intercambiar experiencias para mejorar su quehacer dentro del aula. Durante este proceso, se pudo lograr la colaboración de los profesores para implementar una estrategia de cálculo mental general para toda la escuela, la cual se pudo lograr recién hasta este momento en la institución. Hay que mencionar que, además, se registró una mejora en el aprovechamiento general de los alumnos de los tres grados en la asignatura de matemáticas al finalizar el ciclo escolar 2021-2022.
Maestra en Tecnología Educativa
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA PEDAGOGÍA PREPARACIÓN Y EMPLEO DE PROFESORES PREPARACIÓN DE PROFESORES
Estrategia para mejorar e implementar procesos y modelos de negocio en tarimas y embalajes Dipisur
FRANCISCO JAVIER ACOSTA VALERO (2023, [Tesis de maestría])
A través de este documento, podremos conocer la estrategia utilizada ante las problemáticas de tarimas y embalajes Dipisur, a su vez, conoceremos un modelo de negocio eficiente, con el cuál la empresa, podrá operar los próximos años sin ningún problema, teniendo en cuenta, el rumbo y la finalidad del trabajo,
Apoyaremos a que la misión, visión y valores, sean la bandera con la cuál se trabaje siempre, y que tener metas claras, y objetivos que cumplir sean lo que mueva a este proyecto a mejoras continuas.
Maestría en Administración Empresarial
CIENCIAS SOCIALES CIENCIAS ECONÓMICAS ORGANIZACIÓN Y DIRECCIÓN DE EMPRESAS DIRECCIÓN DE VENTAS
MAYRA DELGADO VILLALOBOS (2023, [Tesis de doctorado])
Las emociones sociales forman parte de la complejidad interna de una sociedad donde
confluyen niveles de estructura social: las interacciones entre sus individuos, los patrones
de relación entre ellos y sus principios de organización. Las emociones sociales subyacen
a esta complejidad e incluyen mecanismos de autorregulación que permiten a los
individuos desarrollar habilidades socioemocionales para evaluar cuándo y con quién
cooperar o competir, regular las respuestas emocionales y el comportamiento en
situaciones sociales, mantener relaciones de largo plazo, favorecer la prosocialidad y la
cohesión grupal. Estas habilidades son fundamentales en nuestros entornos culturales
dinámicos. Por ello, la OECD las considera habilidades del siglo XXI.
Desde una perspectiva interdisciplinar con énfasis en la cognición social, en la
presente investigación se revisó la importancia y la función de las emociones sociales, y
con base en los diferentes niveles de complejidad social se propone una distinción entre
habilidades y competencias socioemocionales. También se revisaron diversos enfoques
teóricos sobre estas competencias, así como la metodología para su evaluación en la
educación universitaria. Asimismo, se realizó un estudio exploratorio con un diseño
transversal y la muestra se conformó por 104 estudiantes universitarios. El modelo teórico
propuesto se probó mediante ecuaciones estructurales, encontrándose diferencias
significativas entre el compromiso académico y el rendimiento académico, la resiliencia
y el razonamiento.
Social emotions are part of the internal complexity of a society where levels of social
structure converge: the interactions between its individuals, the relationships patterns
between them and their organizational principles. Social emotions underlie this
complexity and include self-regulation mechanisms that allow individuals to develop
socioemotional skills to assess when and with whom to cooperate or compete, regulate
emotional responses and behavior in social situations, maintain long-term relationships,
promote prosociality and group cohesion. These skills are essential in our dynamic
cultural environments. For this reason, the OECD considers them 21st century skills.
From an interdisciplinary perspective with an emphasis on social cognition, this
research reviewed the importance and function of social emotions, and based on the
different levels of social complexity, a distinction between socio-emotional skills and
competencies is proposed. Various theoretical approaches to these competencies were
also reviewed, as well as the methodology for their evaluation in university education.
Likewise, an exploratory study was carried out with a cross-sectional design and the
sample consisted of 104 university students. The proposed theoretical model was tested
using structural equations, finding significant differences between academic commitment
and academic performance, resilience and reasoning.
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA PEDAGOGÍA cognición social, desarrollo socioemocional, competencias socioemocionales, evaluación socioemocional y aprendizaje socioemocional. social cognition, social-emotional development, social-emotional competencies, social-emotional assessment and social-emotional learning
Review of Nationally Determined Contributions (NCD) of China from the perspective of food systems
Tek Sapkota (2023, [Documento de trabajo])
China is the largest emitter of greenhouse gases (GHG) and one of the countries most affected by climate change. China's food systems are a major contributor to climate change: in 2018, China's food systems emitted 1.09 billion tons of carbondioxide equivalent (CO2eq) GHGs, accounting for 8.2% of total national GHG emissions and 2% of global emissions. According to the Third National Communication (TNC) Report, in 2010, GHG emissions from energy, industrial processes, agriculture, and waste accounted for 78.6%, 12.3%, 7.9%, and 1.2% of total emissions, respectively, (excluding emissions from land use, land-use change and forestry (LULUCF). Total GHG emissions from the waste sector in 2010 were 132 Mt CO2 eq, with municipal solid waste landfills accounting for 56 Mt. The average temperature in China has risen by 1.1°C over the last century (1908–2007), while nationally averaged precipitation amounts have increased significantly over the last 50 years. The sea level and sea surface temperature have risen by 90 mm and 0.9°C respectively in the last 30 years. A regional climate model predicted an annual mean temperature increase of 1.3–2.1°C by 2020 (2.3–3.3°C by 2050), while another model predicted a 1–1.6°C temperature increase and a 3.3–3.7 percent increase in precipitation between 2011 and 2020, depending on the emissions scenario. By 2030, sea level rise along coastal areas could be 0.01–0.16 meters, increasing the likelihood of flooding and intensified storm surges and causing the degradation of wetlands, mangroves, and coral reefs. Addressing climate change is a common human cause, and China places a high value on combating climate change. Climate change has been incorporated into national economic and social development plans, with equal emphasis on mitigation and adaptation to climate change, including an updated Nationally Determined Contribution (NDC) in 2021. The following overarching targets are included in China's updated NDC: • Peaking carbon dioxide emissions “before 2030” and achieving carbon neutrality before 2060. • Lowering carbon intensity by “over 65%” by 2030 from the 2005 level. • Increasing forest stock volume by around 6 billion cubic meters in 2030 from the 2005 level. The targets have come from several commitments made at various events, while China has explained very well the process adopted to produce its third national communication report. An examination of China's NDC reveals that it has failed to establish quantifiable and measurable targets in the agricultural sectors. According to the analysis of the breakdown of food systems and their inclusion in the NDC, the majority of food system activities are poorly mentioned. China's interventions or ambitions in this sector have received very little attention. The adaptation component is mentioned in the NDC, but is not found to be sector-specific or comprehensive. A few studies have rated the Chinese NDC as insufficient, one of the reasons being its failure to list the breakdown of each sector's clear pathway to achieving its goals. China's NDC lacks quantified data on food system sub-sectors. Climate Action Trackers' "Insufficient" rating indicates that China's domestic target for 2030 requires significant improvements to be consistent with the Paris Agreement's target of 1.5°C temperature limit. Some efforts are being made: for example, scientists from the Institute of Environment and Sustainable Development in Agriculture, Chinese Academy of Agricultural Sciences (IEDA-CAAS) have developed methods for calculating GHG emissions from livestock and poultry farmers that have been published as an industrial standard by the Ministry of Agriculture and Rural Affairs, PRC (Prof Hongmin Dong, personal communication) but this still needs to be consolidated and linked to China’s NDC. The updated Nationally Determined Contributions fall short of quantifiable targets in agriculture and food systems as a whole, necessitating clear pathways. China's NDC is found to be heavily focused on a few sectors, including energy, transportation, and urban-rural development. The agricultural sectors' and food systems' targets are vague, and China's agrifood system has a large carbon footprint. As a result, China should focus on managing the food system (production, processing, transportation, and food waste management) to reduce carbon emissions. Furthermore, China should take additional measures to make its climate actions more comprehensive, quantifiable, and measurable, such as setting ambitious and clear targets for the agriculture sector, including activity-specific GHG-reduction pathways; prioritizing food waste and loss reduction and management; promoting sustainable livestock production and low carbon diets; reducing chemical pollution; minimizing the use of fossil fuel in the agri-system and focusing on developing green jobs, technological advancement and promoting climate-smart agriculture; promoting indigenous practices and locally led adaptation; restoring degraded agricultural soils and enhancing cooperation and private partnership. China should also prepare detailed NDC implementation plans including actions and the GHG reduction from conditional targets.
CIENCIAS AGROPECUARIAS Y BIOTECNOLOGÍA GREENHOUSE GAS EMISSIONS CLIMATE CHANGE FOOD SYSTEMS LAND USE CHANGE AGRICULTURE POLICIES DATA ANALYSIS FOOD WASTES